
zaterdag, oktober 25, 2003
Ilse Frech is zondagmiddag te gast bij IKON Live.
Ilse Frech (Amsterdam, 1972) is een documentair fotograaf, die met kennis en empathie prachtige series maakt over vaak 'zware' onderwerpen. Zij fotografeerde kinderen met H.I.V. in Moskouse ziekenhuizen en maakte reportages over vluchtelingen in voormalig Joegoslavië. Voor het M-magazine van NRC Handelsblad schrijft en fotografeert zij over haar Macedonische familie, die vanwege de oorlogsdreiging in hun geboorteland naar Tsjechië zijn geëmigreerd. Met een serie over het Russische Staatscircus - gepubliceerd door Trouw - won zij een eerste prijs bij de Zilveren Camera. Sinds december 2002 werkt zij regelmatig voor de Volkskrant.
16.23, Nederland 1.
Ilse Frech (Amsterdam, 1972) is een documentair fotograaf, die met kennis en empathie prachtige series maakt over vaak 'zware' onderwerpen. Zij fotografeerde kinderen met H.I.V. in Moskouse ziekenhuizen en maakte reportages over vluchtelingen in voormalig Joegoslavië. Voor het M-magazine van NRC Handelsblad schrijft en fotografeert zij over haar Macedonische familie, die vanwege de oorlogsdreiging in hun geboorteland naar Tsjechië zijn geëmigreerd. Met een serie over het Russische Staatscircus - gepubliceerd door Trouw - won zij een eerste prijs bij de Zilveren Camera. Sinds december 2002 werkt zij regelmatig voor de Volkskrant.
16.23, Nederland 1.
Van 1 tot en met 6 november vindt de 10e Joop Swart Masterclass plaats. Deze Masterclass wordt georganiseerd door World Press Photo en is bedoeld om jonge, talentvolle fotografen te stimuleren. Een internationale jury kiest uit bijna 100 genomineerden 12 fotografen van over de hele wereld die mee mogen doen. Voor de masterclass maakt elke fotograaf een reportage rond een thema, dit jaar is het thema Enough. Na de masterclass worden de reportages tentoongesteld in FOAM (Fotografie Museum Amsterdam), van 7 november tot en met 11 januari 2004. De jonge, Nederlandse fotografe Ilse Frech is één van de 12 deelnemers aan de Masterclass.
Ilse fotografeerde voor haar reportage moslimjongeren in een aantal buitenwijken (de zogeheten ‘banlieues’) van Parijs, voornamelijk meisjes. Ze kwam op het idee voor haar reportage toen in er het nieuws kwam dat op 8 maart j.l. (Internationale Vrouwendag) in Parijs een groot aantal locale vrouwenorganisaties de straat op ging voor een grote demonstratie om aandacht te vragen voor de positie van de vrouw, met name de slechte positie van de vrouw uit de Parijse buitenwijken. Met deze demonstratie zeiden de vrouwen tegen buurt, land en regering: ‘Enough!’
‘Ni putes, ni soumises’ (geen hoeren, geen onderworpenen) is de bekendste van deze organisaties. Dat er aandacht werd gevraagd voor de positie van vrouwen daar komt niet uit de lucht vallen. Heel Frankrijk werd een jaar geleden opgeschrikt door het verhaal van de 17-jarige Sohane die in Vitry-sur-Seine om het leven werd gebracht door haar ex-vriend Nono; hij overgoot haar met benzine en stak haar levend in brand. De achtergrond van het verhaal is tot op heden niet duidelijk. Deed Nono dit uit waak? (Het schijnt dat Sohane het met hem uit had gemaakt). Had het te maken met de Algerijnse afkomst van Nono, of codes/gebruiken uit de wijk? De media houden het op het eerste.
FOAM, Keizersgracht 609, Amsterdam
Ilse fotografeerde voor haar reportage moslimjongeren in een aantal buitenwijken (de zogeheten ‘banlieues’) van Parijs, voornamelijk meisjes. Ze kwam op het idee voor haar reportage toen in er het nieuws kwam dat op 8 maart j.l. (Internationale Vrouwendag) in Parijs een groot aantal locale vrouwenorganisaties de straat op ging voor een grote demonstratie om aandacht te vragen voor de positie van de vrouw, met name de slechte positie van de vrouw uit de Parijse buitenwijken. Met deze demonstratie zeiden de vrouwen tegen buurt, land en regering: ‘Enough!’
‘Ni putes, ni soumises’ (geen hoeren, geen onderworpenen) is de bekendste van deze organisaties. Dat er aandacht werd gevraagd voor de positie van vrouwen daar komt niet uit de lucht vallen. Heel Frankrijk werd een jaar geleden opgeschrikt door het verhaal van de 17-jarige Sohane die in Vitry-sur-Seine om het leven werd gebracht door haar ex-vriend Nono; hij overgoot haar met benzine en stak haar levend in brand. De achtergrond van het verhaal is tot op heden niet duidelijk. Deed Nono dit uit waak? (Het schijnt dat Sohane het met hem uit had gemaakt). Had het te maken met de Algerijnse afkomst van Nono, of codes/gebruiken uit de wijk? De media houden het op het eerste.
FOAM, Keizersgracht 609, Amsterdam
Of Rineke Dijkstra even goed kan filmen als fotograferen, zal menigeen benieuwen. Haar korte video-portretje Annemiek, over een meisje dat enthousiast haar lievelingsliedje van de Backstreet Boys meezingt, draait komende week in het Chassé Theater in Breda.
Dijkstra verwierf internationale bekendheid met haar serie Strandportretten, waarvoor zij tieners op stranden over heel de wereld fotografeerde en waarin vooral de onzekerheid van pubers naar voren komt.
Dijkstra verwierf internationale bekendheid met haar serie Strandportretten, waarvoor zij tieners op stranden over heel de wereld fotografeerde en waarin vooral de onzekerheid van pubers naar voren komt.
Black Hawk Down:
A U.S. Black Hawk military helicopter has crashed near the Iraqi town of Tikrit.
Reuters photographer Damir Sagolj saw the aircraft in flames near a U.S. base in Tikrit, 175 km north of Baghdad, after hearing a loud boom. Soldiers said the helicopter had been flying and some said it had been brought down by a rocket-propelled grenade. There was no immediate official comment on the cause of the crash.
At least one soldier appeared to be wounded, photographer Damir Sagolj said from the scene. The helicopter was flying alongside another Black Hawk when it crashed, soldiers said. The second aircraft landed and rescued at least one crew member, they added.
Bron: Reuters.
A U.S. Black Hawk military helicopter has crashed near the Iraqi town of Tikrit.
Reuters photographer Damir Sagolj saw the aircraft in flames near a U.S. base in Tikrit, 175 km north of Baghdad, after hearing a loud boom. Soldiers said the helicopter had been flying and some said it had been brought down by a rocket-propelled grenade. There was no immediate official comment on the cause of the crash.
At least one soldier appeared to be wounded, photographer Damir Sagolj said from the scene. The helicopter was flying alongside another Black Hawk when it crashed, soldiers said. The second aircraft landed and rescued at least one crew member, they added.
Bron: Reuters.
Aan de bureaucratie heeft fotograaf Jan Banning een mooie prijs te danken, maar 'dankzij de bureaucratie kan ik die straks niet in ontvangst nemen', grinnikt hij. Banning maakte een fotoserie over de bureaucratie in Mozambique, onder de titel Het Bureau: gewichtige mannen geportretteerd achter hun bureau. In juni kreeg hij hiervoor de Dick Scherpenzeelprijs toegekend, voor journalistieke producties over de Derde Wereld. Maar als de prijs van 4.545 euro wordt uitgereikt, is hij er niet bij.
'Toen ik het bericht kreeg dat ik hem zou krijgen, hebben ze geïnformeerd of ik die op 26 november in ontvangst kan nemen. Ik zei dat ik dan waarschijnlijk weg ben. Een paar maanden later kwamen ze met de mededeling dat de prijs zou worden uitgereikt op 26 november. Dan kan ik dus niet. Werden ze nog boos op mij ook. Maar dan zit ik in India. Daar wil ik een soortgelijke fotoserie maken als Het Bureau.' Banning zal tijdens de bijeenkomst niet helemaal ontbreken: 'We zullen een video-opname van hem vertonen', zegt een medewerkster van de Scherpenzeelstichting.
Bron: De Volkskrant.
'Toen ik het bericht kreeg dat ik hem zou krijgen, hebben ze geïnformeerd of ik die op 26 november in ontvangst kan nemen. Ik zei dat ik dan waarschijnlijk weg ben. Een paar maanden later kwamen ze met de mededeling dat de prijs zou worden uitgereikt op 26 november. Dan kan ik dus niet. Werden ze nog boos op mij ook. Maar dan zit ik in India. Daar wil ik een soortgelijke fotoserie maken als Het Bureau.' Banning zal tijdens de bijeenkomst niet helemaal ontbreken: 'We zullen een video-opname van hem vertonen', zegt een medewerkster van de Scherpenzeelstichting.
Bron: De Volkskrant.
Héél voorzichtig!
foto Dan Peled

foto Dan Peled
vrijdag, oktober 24, 2003
Photographers on trial for invasion of privacy testified Friday they were only doing their jobs when they snapped pictures of Diana, Princess of Wales on the day she died. At the one-day trial, a prosecutor argued that the three defendants violated journalistic ethics and deserved suspended prison sentences for taking photographs before and after the fatal crash in Paris. "What they wanted to photograph was misery, distress, people covered with blood," prosecutor Beatrice Vautherin said, asking the three-judge panel to set clearer limits on the boundaries of photojournalism.
Jacques Langevin, with Sygma at the time of the crash, Christian Martinez of the Angeli agency and free-lancer Fabrice Chassery risk one year in prison and a substantial fine. Langevin now works for Deadline Photo Press. Chassery, now with KCS Presse, described how he rushed to the crash site on a tip from a fellow photographer. He argued he was not in a position to help the injured couple, so he started shooting photos. "The rescue services were already there, so I decided to take pictures," he said. "After 16 pictures, I decided to stop. The shock hit me."
The three men on trial were among a swarm of celebrity photographers who either pursued the car carrying Diana and Fayed or took photos after it crashed in a Paris tunnel. France's highest court dropped manslaughter charges against nine photographers - including the three on trial Friday - in 2002.
The photos were confiscated and never published. But under French law, the interior of a car is considered a private space, and they took photos of the passengers inside. Chassery said he didn't think his actions could be considered intrusive. "An intrusion is when you go inside somewhere," he said.
Langevin, a photojournalist who has covered wars and terrorist attacks, said he has never run into trouble in the past when he took photos of people in their cars. "We have never been prosecuted for this," he said. Martinez was not present in court.
A verdict is expected to be set for a later date. Charges were dropped against five other photographers present at the crash scene.
Bron: CNews.
Jacques Langevin, with Sygma at the time of the crash, Christian Martinez of the Angeli agency and free-lancer Fabrice Chassery risk one year in prison and a substantial fine. Langevin now works for Deadline Photo Press. Chassery, now with KCS Presse, described how he rushed to the crash site on a tip from a fellow photographer. He argued he was not in a position to help the injured couple, so he started shooting photos. "The rescue services were already there, so I decided to take pictures," he said. "After 16 pictures, I decided to stop. The shock hit me."
The three men on trial were among a swarm of celebrity photographers who either pursued the car carrying Diana and Fayed or took photos after it crashed in a Paris tunnel. France's highest court dropped manslaughter charges against nine photographers - including the three on trial Friday - in 2002.
The photos were confiscated and never published. But under French law, the interior of a car is considered a private space, and they took photos of the passengers inside. Chassery said he didn't think his actions could be considered intrusive. "An intrusion is when you go inside somewhere," he said.
Langevin, a photojournalist who has covered wars and terrorist attacks, said he has never run into trouble in the past when he took photos of people in their cars. "We have never been prosecuted for this," he said. Martinez was not present in court.
A verdict is expected to be set for a later date. Charges were dropped against five other photographers present at the crash scene.
Bron: CNews.
Terug van weg geweest, de Fujifilm Dutch Press Photo Awards. Fujifilm Nederland organiseert de nationale fotowedstrijd met aantrekkelijke prijzen. De nationale winnaar mag meedingen naar de Europese prijzen en de titel Fujifilm Euro Press Photographer of the year 2004. Deelname staat open voor Nederlandse beroepsfotografen of buitenlandse beroepsfotografen die in Nederland wonen om hun werkzaamheden hier te verrichten.
De Eerste Prijswinnaar krijgt de titel Fujifilm Dutch Press Photographer 2004.
De winnaar zal worden gevraagd een portfolio met 6 afdrukken (van originelen) samen te stellen (waaronder de nationale winnaar), waarmee hij/zij zal meedingen naar de Europese prijzen en de titel: Fujifilm Euro Press Photographer of the Year 2004. De Europese winnaar van elk van de vier categorieën (Features, Sport, Natuur en Techniek) ontvangt een cheque van € 10.000.
Fujifilm trekt zich hiermee terug uit de verkiezing "Fotojournalist van het jaar" zoals die door de Stichting Zilveren Camera wordt georganiseerd.
De Eerste Prijswinnaar krijgt de titel Fujifilm Dutch Press Photographer 2004.
De winnaar zal worden gevraagd een portfolio met 6 afdrukken (van originelen) samen te stellen (waaronder de nationale winnaar), waarmee hij/zij zal meedingen naar de Europese prijzen en de titel: Fujifilm Euro Press Photographer of the Year 2004. De Europese winnaar van elk van de vier categorieën (Features, Sport, Natuur en Techniek) ontvangt een cheque van € 10.000.
Fujifilm trekt zich hiermee terug uit de verkiezing "Fotojournalist van het jaar" zoals die door de Stichting Zilveren Camera wordt georganiseerd.
Eastman Kodak Co. handily beat Wall Street's forecasts with it's third quarter results. Excluding restructuring and other one-time items, earnings were $252 million, or 88 cents a share. That beat the consensus forecast of 57 cents a share among analysts surveyed by Thomson First Call. Sales rose 3 percent to $3.447 billion from $3.352 billion a year ago.
U.S. sales of consumer film products, including 35mm film and single-use cameras, fell 12 percent, hurt by price competition. Kodak controls about two-thirds of the U.S. film market but profits have been hit by falling prices.
De mindere verkoop van films door Kodak is dus niet veroorzaakt door de opkomst van digitale camera's, maar door concurrentie van lager geprijsde films van fabrikanten als Fuji.
U.S. sales of consumer film products, including 35mm film and single-use cameras, fell 12 percent, hurt by price competition. Kodak controls about two-thirds of the U.S. film market but profits have been hit by falling prices.
De mindere verkoop van films door Kodak is dus niet veroorzaakt door de opkomst van digitale camera's, maar door concurrentie van lager geprijsde films van fabrikanten als Fuji.
Het fotograferen met een digitaal toestel is in opmars. Het betekent evenwel niet dat er minder afdrukken op papier worden gemaakt, weet Chris Van Raemdonck van Spector want ook wie digitaal fotografeert, wil een tastbare herinnering. De mededeling van Kodak dat het meer dan twintig van zijn 47 Europese centra voor de ontwikkeling van foto's gaat sluiten, verandert niets aan die vaststelling.
Het Amerikaanse concern Eastman Kodak kwam woensdag met tegenvallende financiële resultaten voor de pinnen. Over het derde kwartaal boekte de grootste producent van filmrolletjes een winst van 'slechts' 122 miljoen dollar. Dat was liefst 63% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
En dus moet er worden gereorganiseerd want er moet geld worden gevonden om te investeren in de digitale toestellen. In de besparingsoperatie gaat onder meer de afwerkingscentrale in het Nederlandse Waddinxveen voor de bijl. Het Amerikaanse concern zal nu alle foto's uit Nederland in Oostende laten ontwikkelen.
De doorbraak van de digitale foto-apparaten gaat erg snel. Toch betekent dit niet dat er minder foto's ontwikkeld worden. Wie digitale opnamen maakt, laat daarvan nadien gemiddeld 33 beelden op papier afdrukken. Dat zijn er meer dan er gemiddeld worden gemaakt met een traditioneel toestel met een filmrolletje.
In dat opzicht is de doorbraak van de digitale fotografie vergelijkbaar met de introductie van de computer. Daarbij werd ook gedacht dat dit zou leiden tot een pak papierbesparingen, maar uiteindelijk is er nog nooit zoveel afgedrukt als nu. Die geschiedenis herhaalt zich. Bezitters van een digitaal toestel willen eveneens een afdruk van hun herinneringen op papier. En daarvoor gaan ze nog steeds naar de winkel. Ze vinden de kwaliteit van de printer die ze thuis hebben staan, te beperkt om goede afdruk te hebben.
"Bovendien is de markt van de traditionele fotografie met filmrolletjes vandaag nog steeds belangrijk", weet Chris Van Raemdonck van Belgisch marktleider Spector. "De ontwikkeling van die rolletjes is nog altijd goed voor 95% van onze inkomsten."
In Europa worden jaarlijks trouwens nog meer dan 800 miljoen filmrolletjes verkocht. Een schatting van Agfa leert dat het verbruik maar zal dalen van 830 miljoen in 2001 naar 810 miljoen in 2005. Voor de afwerkingsbedrijven wordt de terugval trouwens nog getemperd. Er worden steeds meer acties gevoerd, waarbij consumenten hun afdrukken dubbel krijgen.
Intussen past de markt van de foto-afwerking zich wel aan de nieuwe trend aan. "Steeds meer fotowinkels schaffen zich een eigen mini-lab aan waarop ze digitale opnames van hun klanten in een uur zelf op papier kunnen zetten. Voor de winkeliers die een te kleine omzet halen, stellen we een kiosk voor. Daar kunnen bezitters van een digitaal toestel hun foto's op een cd zetten, die we dan samen met de klassieke filmrolletjes ophalen om ze in onze eigen installatie te ontwikkelen en de foto's 24 uur later opnieuw af te leveren bij de handelaar."
Bron: Gazet van Antwerpen, 23 oktober 2003.
Het Amerikaanse concern Eastman Kodak kwam woensdag met tegenvallende financiële resultaten voor de pinnen. Over het derde kwartaal boekte de grootste producent van filmrolletjes een winst van 'slechts' 122 miljoen dollar. Dat was liefst 63% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
En dus moet er worden gereorganiseerd want er moet geld worden gevonden om te investeren in de digitale toestellen. In de besparingsoperatie gaat onder meer de afwerkingscentrale in het Nederlandse Waddinxveen voor de bijl. Het Amerikaanse concern zal nu alle foto's uit Nederland in Oostende laten ontwikkelen.
De doorbraak van de digitale foto-apparaten gaat erg snel. Toch betekent dit niet dat er minder foto's ontwikkeld worden. Wie digitale opnamen maakt, laat daarvan nadien gemiddeld 33 beelden op papier afdrukken. Dat zijn er meer dan er gemiddeld worden gemaakt met een traditioneel toestel met een filmrolletje.
In dat opzicht is de doorbraak van de digitale fotografie vergelijkbaar met de introductie van de computer. Daarbij werd ook gedacht dat dit zou leiden tot een pak papierbesparingen, maar uiteindelijk is er nog nooit zoveel afgedrukt als nu. Die geschiedenis herhaalt zich. Bezitters van een digitaal toestel willen eveneens een afdruk van hun herinneringen op papier. En daarvoor gaan ze nog steeds naar de winkel. Ze vinden de kwaliteit van de printer die ze thuis hebben staan, te beperkt om goede afdruk te hebben.
"Bovendien is de markt van de traditionele fotografie met filmrolletjes vandaag nog steeds belangrijk", weet Chris Van Raemdonck van Belgisch marktleider Spector. "De ontwikkeling van die rolletjes is nog altijd goed voor 95% van onze inkomsten."
In Europa worden jaarlijks trouwens nog meer dan 800 miljoen filmrolletjes verkocht. Een schatting van Agfa leert dat het verbruik maar zal dalen van 830 miljoen in 2001 naar 810 miljoen in 2005. Voor de afwerkingsbedrijven wordt de terugval trouwens nog getemperd. Er worden steeds meer acties gevoerd, waarbij consumenten hun afdrukken dubbel krijgen.
Intussen past de markt van de foto-afwerking zich wel aan de nieuwe trend aan. "Steeds meer fotowinkels schaffen zich een eigen mini-lab aan waarop ze digitale opnames van hun klanten in een uur zelf op papier kunnen zetten. Voor de winkeliers die een te kleine omzet halen, stellen we een kiosk voor. Daar kunnen bezitters van een digitaal toestel hun foto's op een cd zetten, die we dan samen met de klassieke filmrolletjes ophalen om ze in onze eigen installatie te ontwikkelen en de foto's 24 uur later opnieuw af te leveren bij de handelaar."
Bron: Gazet van Antwerpen, 23 oktober 2003.
donderdag, oktober 23, 2003
Donderdag 6 november vindt de presentatie plaats van het boek Foto's Thom Hoffman (een bloemlezing van zijn portretfoto's). Aan Martin Bril, die voor de teksten zorgde, wordt het eerste exemplaar aangeboden.
Aanvang: 19:00, Athenaeum Boekhandel, Amsterdam.
Benieuwd wie Thom op zijn bril gaat timmeren...
Aanvang: 19:00, Athenaeum Boekhandel, Amsterdam.
Benieuwd wie Thom op zijn bril gaat timmeren...
Three French photographers who followed Princess Diana and her friend Dodi Al Fayed on the night of their fatal accident appear in a Paris court on invasion of privacy charges in the first ever criminal trial relating to the crash.
Jacques Langevin, Christian Martinez and Fabrice Chassery were among the eight paparazzi and one dispatch rider who were initially investigated on manslaughter and non-assistance charges but cleared before the case came to court. They are being prosecuted under France's strict privacy laws and face a theoretical punishment of a year in prison and a fine of 45,000 euros.
Diana, divorced wife of British royal heir Prince Charles, was killed with Dodi and their driver Henri Paul on August 31, 1997 when their Mercedes limousine crashed at high speed in a road tunnel shortly after they left the Ritz hotel in central Paris.
The judicial investigation into the crash ruled that it was caused by a combination of excessive speed and the alcohol and prescription drugs found in the bloodstream of the chauffeur. Successive courts upheld the decision not to prosecute the photographers for any role they may have had.
Prosecutors in Friday's trial will cite in evidence six unpublished shots taken of Dodi inside the Mercedes at different stages of the journey -- outside the Ritz, during the chase by the photographers and also after the crash. At least some of the pictures also show Diana, lawyers said. The photographs appear in the dossier which the judge, prosecutor and defence lawyers will all have to hand in court, but it was unlikely that they would be shown to the public during the trial, court officials said.
The legal case will hinge on whether a car is always in law a private space into which photographers cannot intrude. "But does a car whose doors have had to be opened (as a result of the accident) still constitute a private space," asked lawyer Jean-Louis Pelletier.
The mysterious Fiat Uno in the underpass (which most people believe was never traced) that hit Diana's Mercedes, almost certainly belonged to a royal paparazzo called James Andanson. The photographer strenuously denied that he had even been in Paris on the night in question, though the paint on the Uno matched traces on the wrecked Mercedes, which it appears to have clipped. Andanson died under suspicious circumstances two years later. A month after his death, his offices in Paris were raided by three armed men in balaclavas, who shot a security guard in the foot and took away laptops, cameras and hard disks.
Bronnen: AFP, The Spectator.
Jacques Langevin, Christian Martinez and Fabrice Chassery were among the eight paparazzi and one dispatch rider who were initially investigated on manslaughter and non-assistance charges but cleared before the case came to court. They are being prosecuted under France's strict privacy laws and face a theoretical punishment of a year in prison and a fine of 45,000 euros.
Diana, divorced wife of British royal heir Prince Charles, was killed with Dodi and their driver Henri Paul on August 31, 1997 when their Mercedes limousine crashed at high speed in a road tunnel shortly after they left the Ritz hotel in central Paris.
The judicial investigation into the crash ruled that it was caused by a combination of excessive speed and the alcohol and prescription drugs found in the bloodstream of the chauffeur. Successive courts upheld the decision not to prosecute the photographers for any role they may have had.
Prosecutors in Friday's trial will cite in evidence six unpublished shots taken of Dodi inside the Mercedes at different stages of the journey -- outside the Ritz, during the chase by the photographers and also after the crash. At least some of the pictures also show Diana, lawyers said. The photographs appear in the dossier which the judge, prosecutor and defence lawyers will all have to hand in court, but it was unlikely that they would be shown to the public during the trial, court officials said.
The legal case will hinge on whether a car is always in law a private space into which photographers cannot intrude. "But does a car whose doors have had to be opened (as a result of the accident) still constitute a private space," asked lawyer Jean-Louis Pelletier.
The mysterious Fiat Uno in the underpass (which most people believe was never traced) that hit Diana's Mercedes, almost certainly belonged to a royal paparazzo called James Andanson. The photographer strenuously denied that he had even been in Paris on the night in question, though the paint on the Uno matched traces on the wrecked Mercedes, which it appears to have clipped. Andanson died under suspicious circumstances two years later. A month after his death, his offices in Paris were raided by three armed men in balaclavas, who shot a security guard in the foot and took away laptops, cameras and hard disks.
Bronnen: AFP, The Spectator.
En alweer een flauwekul-artikel in de Volkskrant over digitale fotografie. "Het is gedaan met de fotorolletjes". Er wordt zelfs gesuggereerd dat Kadir van Lohuizen digitaal fotografeert. Goh, zijn Nikons en Hasselblad XPan zijn gewoon gevuld met Tri-X film van Kodak hoor...

"In the middle of New York's Times Square a white-clad girl clutches her purse and skirt as an uninhibited sailor plants his lips squarely on hers."
This is the caption on the world-famous photo in Life Magazine's August 27th, 1945, spread on VJ day - when the whole country exploded in celebration of victory over Japan. The photographer, Alfred Eisenstaedt, gained fame for his slice-of-life candid photos. They captured the spirit of events in a way at once both spontaneous and memorable. Virtually everyone has this famous picture in mind as the very image and essence of VJ day.
The white-clad girl was recently identified and had a brief moment of fame on national TV. The sailor remained a mystery. Was he still alive? Why hadn't he come forward? And thereon hangs a tale...
Signalman Second Class Jim Reynolds was a married man on VJ day, August 14. He and his bride, Mary Ann, had wed during a brief leave in Chicago on May 24 of the same year, just after his release from the hospital and return to the states. When the Life photograph appeared, Mary Ann and her mother recognized the sailor immediately as her beloved Jim. Yet there it was in capital letters, "...a white-clad girl clutches her purse and skirt as an uninhibited sailor plants his lips squarely on hers." How could her new groom do this, even in a victory celebration?
He denied it, of course. The photo was in Times Square, New York. On VJ day he was in San Jose, Calif., and he could prove it. "Not me - it couldn't be me." They were both so sure it was Jim, but he was right. It couldn't be. And so life went on: a good marriage, four children, years of teaching school in St. Charles, Ill., and West Chicago, joys and struggles, decades of love and care and truthfulness.
Mary Ann died on March 23, 1996, after a year and a half in a nursing home, with Jim at her side every day. Now 75 years old, he still works as a security guard, to pay for the nursing home and the medical bills and the care.
And, Mary Ann, you were right all along.
Other sailors had claimed now and again that they were the one in the photo. It could be true, couldn't it? After all, many of them had kissed a pretty nurse in Times Square on VJ day. But it wasn't what Life said it was, and it wasn't what Alfred Eisenstaedt said it was, and the young sailor's silence all these years had protected their journalistic deception. The proof is in the photo itself, always waiting there to be seen.
It was VE day - Victory in Europe. Sailors in the background of the photo are virtually all wearing blue uniforms, standard dress on May 8 but unusual on VJ day, August 14, when most sailors in New York would have been in summer dress whites. The famous photo was not of the VJ day celebrations, as Life and Eisenstaedt purported, but of VE day, and simply pulled from the files for the latter occasion. The photo was posed, and the "uninhibited sailor" was very inhibited.
On May 8, Signalman 2nd Class James Reynolds had just landed from England after release from the hospital. In Times Square a photographer named Eisenstaedt asked him to pose with a young woman in a nurse's uniform. Jim demurred; he was engaged to Mary Ann, and it wouldn't be right. The photographer persisted, promised to keep him anonymous, even to hide his signalman's crossed flags. Would he please help out? Shy and very reluctant, but always ready to help out, he agreed.
Eisenstaedt posed the two of them carefully, even positioning their hands, the angle of their bodies, the position of their lips, the clutching of the purse and skirt. Now, Jim wants all of us to hear this confession: He always loved Mary Ann. He never wanted to hurt her. He was always faithful.
And yes, he was the sailor in the photo.
George Byron Koch, pastor of Church of the Resurrection in West Chicago.
Reaction to this article was intense. Life Magazine denied the coverup.
Ron Nagtzaam, fotograaf bij de Stentor/Zwolse Courant, is maandagavond in zijn woonplaats Deventer overleden. Sinds de zomervakantie bleek hij ongeneeslijk ziek. Nagtzaam werkte meer dan 25 jaar voor het Deventer Dagblad en was sinds 2002, na een fusie in krantenland, ook actief in Zwolle. Nagtzaam is 47 jaar geworden.
Voor de misleide geesten die denken dat fotolaboratoria en masse sluiten:
CeWeColor heeft begin oktober een enorm rekencentrum geopend in haar hoofdvestigingsplaats Oldenburg, dat de eerste dag al opdrachten voor 400.000 foto's verwerkte.
CeWeColor heeft vorig jaar een nieuw industrieel complex in gebruik genomen in het Zuid Poolse Kozle op een terrein van 31.000 m². Het lab in Kedzierzyn had zijn maximale capaciteit bereikt. Daarmee werd de productiecapaciteit verhoogd tot 60.000 films en ongeveer 1,8 miljoen prints per dag. In Warschau wordt de komende tijd een lab van tenminste 3.000 m² groot gebouwd.
De Kodak-centrale in Waddinxveen sluit niet omdat er door de digitale fotografie geen foto's meer afgedrukt worden, maar omdat Kodak niet wil investeren om de verouderde centrale up-to-date te brengen. De centrale in Waddinxveen kon de concurrentie van Fuji-minilabs en CeWe niet meer aan, maar het is zoveel makkelijker om digitale fotografie als dooddoener te gebruiken. En de Nederlandse media nemen het klakkeloos over.
CeWeColor heeft begin oktober een enorm rekencentrum geopend in haar hoofdvestigingsplaats Oldenburg, dat de eerste dag al opdrachten voor 400.000 foto's verwerkte.
CeWeColor heeft vorig jaar een nieuw industrieel complex in gebruik genomen in het Zuid Poolse Kozle op een terrein van 31.000 m². Het lab in Kedzierzyn had zijn maximale capaciteit bereikt. Daarmee werd de productiecapaciteit verhoogd tot 60.000 films en ongeveer 1,8 miljoen prints per dag. In Warschau wordt de komende tijd een lab van tenminste 3.000 m² groot gebouwd.
De Kodak-centrale in Waddinxveen sluit niet omdat er door de digitale fotografie geen foto's meer afgedrukt worden, maar omdat Kodak niet wil investeren om de verouderde centrale up-to-date te brengen. De centrale in Waddinxveen kon de concurrentie van Fuji-minilabs en CeWe niet meer aan, maar het is zoveel makkelijker om digitale fotografie als dooddoener te gebruiken. En de Nederlandse media nemen het klakkeloos over.
woensdag, oktober 22, 2003
Uit Yes Prime Minister - The Tangled Web:
"The fact that the Prime Minister needed to know was not known at the time that the now known need to know was known, and therefore those of us who needed to advise and inform felt that the information that we needed as to whether or not to inform the highest authority of the known information was not yet known, and therefore there was no authority for the authority to be informed because the need to know was not yet known, or needed."
"The fact that the Prime Minister needed to know was not known at the time that the now known need to know was known, and therefore those of us who needed to advise and inform felt that the information that we needed as to whether or not to inform the highest authority of the known information was not yet known, and therefore there was no authority for the authority to be informed because the need to know was not yet known, or needed."

Jerry Lampen had al tijdens de eerste helft van Ajax-Celta de Vigo foto's van de wedstrijd op het internet.
Het RTL Nieuws meldde vanavond dat Mabel Wisse Smit ook relaties had met Servische leiders, en mogelijk wordt opgeroepen als getuige voor het Joegoslavië-tribunaal. Dat worden nog spannende verhoren, als Milosevic vraagt:
Mabel, ken je me nog?
Mabel, ken je me nog?

Fotograaf Helmut Newton heeft zijn wereldberoemde foto's aan zijn geboortestad Berlijn overgedragen. De verzameling komt toe aan de stichting Pruisisch Cultuurbezit en krijgt in de loop van 2004 een vaste plaats in de voormalige Kunstbibliothek bij Bahnhof Zoo.
Newton werd in 1920 in Berlijn geboren uit joodse ouders. In 1938 verliet hij de Duitse hoofdstad en ging naar Singapore. Daar werkte hij als persfotograaf. Later ging hij naar Australië, waar hij een fotostudio opende in Melbourne. Begin jaren zestig vestigde Newton zich in Parijs, waar hij furore maakte bij Vogue. Hij werkte evenwel ook voor andere toonaangevende modebladen.
Newtons werk is niet onomstreden. Hij lag wegens zijn soms provocerende foto's van naakte of halfnaakte vrouwen geregeld in de clinch met onder anderen feministen.
Bron: ANP.
foto Markus Schreiber
Helmut Newton met zijn Olympus Mju-2, deze middag in Berlijn.
Newton werd in 1920 in Berlijn geboren uit joodse ouders. In 1938 verliet hij de Duitse hoofdstad en ging naar Singapore. Daar werkte hij als persfotograaf. Later ging hij naar Australië, waar hij een fotostudio opende in Melbourne. Begin jaren zestig vestigde Newton zich in Parijs, waar hij furore maakte bij Vogue. Hij werkte evenwel ook voor andere toonaangevende modebladen.
Newtons werk is niet onomstreden. Hij lag wegens zijn soms provocerende foto's van naakte of halfnaakte vrouwen geregeld in de clinch met onder anderen feministen.
Bron: ANP.

foto Markus Schreiber
Helmut Newton met zijn Olympus Mju-2, deze middag in Berlijn.
Mario Testino may be regarded as the world's premier photographer, but he isn't happy with his lot. "I work with big performers and try to achieve perfection," he tells The Daily Telegraph. "But I think perfection is boring. You can get the girl to look perfect, but maybe the photograph should be more about something imperfect. Otherwise, there's nowhere else to go." The 49-year-old's self doubt is inspired both by his forthcoming half-century and the fact that a recent shoot he did for US Vogue was overshadowed by the work of another photographer. "I had a story with Gwyneth Paltrow and, in the same issue, another photographer had done another story. I saw it and thought: My God, it's so beautiful and my story is so naff! I have to do something a little more edgy." Testino has kick-started his new outlook on life with a book of photographs of children around the world entitled Kids - launched this week with his celebrity fanbase, including Sadie Frost, Jemima Khan and Matthew Williamson, in tow. Starring several of his 11 godchildren as well as offspring belonging to the likes of Sting, Kate Moss and Jasmine Guinness and published in aid of Sargent Cancer Care for Children, the book was also inspired by the death from liver cancer of Mario's 10-year-old brother when he was 17. "As you get older, you start questioning the insignificant role that you play in life," he goes on. "I live a life where people tell you you're fabulous but, if the day after tomorrow I don't produce a beautiful picture, then I'm no longer fabulous. It's very superficial."
Why read about Sierra Leone? The south of the continent offers hope, the north pungent collisions of cultures and religions. Whereas the west's savage disarray is best captured by this anecdote from Teun Voeten's harrowing war reportage How De Body? Stopped by a random horde of drugged children with automatic weapons somewhere in the brush outside Freetown, Liberia, Dutch photojournalist Voeten realizes that survival is entirely arbitrary. When his captors merely rob him, his simple gratitude is entirely sincere: "Thank you for not killing me."
Bron: Citypages.
Bron: Citypages.
Near Nablus Tuesday, a Palestinian freelance photographer said he was beaten by Israeli troops as he took pictures of a soldier striking a man allegedly violating a military curfew.
The military said it would investigate the photographer's complaint. "On the face of it, the charges are very serious and if they prove to be true we will not hesitate to take action against those involved. This does not represent the army or orders given to soldiers," a military official in the Israeli army spokesman's office said.
The photographer, Majdi Mohammed, who works on occasional assignment for The Associated Press, said the incident took place Tuesday near the West Bank city of Nablus and that troops also destroyed some of his equipment. Mohammed said he was wearing a vest on which the word "PRESS" was clearly written in English and Hebrew.
The photographer said a soldier approached him and demanded to know why he was taking pictures. The soldier then twisted his arm, pushed his face into a wall and repeatedly struck him in the back before taking his camera, digital discs, bag and journalist's identification card, the photographer said.
When Mohammed demanded his camera back, the soldier pressed his face onto the hood of an army jeep, which was hot and lightly burned his face. The soldier then smashed the discs with a rock before returning the rest of the gear. "As they drove away they threw me my ID and documents from the window," Mohammed said.
Bron: AP.
The military said it would investigate the photographer's complaint. "On the face of it, the charges are very serious and if they prove to be true we will not hesitate to take action against those involved. This does not represent the army or orders given to soldiers," a military official in the Israeli army spokesman's office said.
The photographer, Majdi Mohammed, who works on occasional assignment for The Associated Press, said the incident took place Tuesday near the West Bank city of Nablus and that troops also destroyed some of his equipment. Mohammed said he was wearing a vest on which the word "PRESS" was clearly written in English and Hebrew.
The photographer said a soldier approached him and demanded to know why he was taking pictures. The soldier then twisted his arm, pushed his face into a wall and repeatedly struck him in the back before taking his camera, digital discs, bag and journalist's identification card, the photographer said.
When Mohammed demanded his camera back, the soldier pressed his face onto the hood of an army jeep, which was hot and lightly burned his face. The soldier then smashed the discs with a rock before returning the rest of the gear. "As they drove away they threw me my ID and documents from the window," Mohammed said.
Bron: AP.
dinsdag, oktober 21, 2003
De box met foto's van Garry Winogrand uit de serie Women are beautiful is gisteravond door het veilinghuis Christie's in New York geveild voor 65.725 dollar, ver boven de geschatte opbrengst. Daarmee was het nog lang niet het duurste object uit de veiling. Een selectie:
WALKER EVANS - Penny Picture Display $ 197.900 (zie foto hieronder)
RUDOLF KOPPITZ - Bewegungsstudie $ 101.575
PAUL OUTERBRIDGE, JR. - Standing Nude with Chair $ 153.100
WALKER EVANS - Alabama Tenant Farmer Wife $ 141.900
IRVING PENN - After Dinner Games $ 59.750
ANSEL ADAMS - The Tetons and the Snake River $ 81.260
"The only reason this photograph has any value is, an instinct is touched in it. "This is for me." It's like the meaning of a person. The singular importance of this spoke to me that way. It's uproariously funny, and very touching and very sad and very human. Documentary, very real, very complex. All these people had composed in front of the local studio camera, and I bring my camera, and they all pose again together for me. That's a fabulous fact. I look at it and think, and think, and think about all those people..."
Walker Evans
WALKER EVANS - Penny Picture Display $ 197.900 (zie foto hieronder)
RUDOLF KOPPITZ - Bewegungsstudie $ 101.575
PAUL OUTERBRIDGE, JR. - Standing Nude with Chair $ 153.100
WALKER EVANS - Alabama Tenant Farmer Wife $ 141.900
IRVING PENN - After Dinner Games $ 59.750
ANSEL ADAMS - The Tetons and the Snake River $ 81.260

"The only reason this photograph has any value is, an instinct is touched in it. "This is for me." It's like the meaning of a person. The singular importance of this spoke to me that way. It's uproariously funny, and very touching and very sad and very human. Documentary, very real, very complex. All these people had composed in front of the local studio camera, and I bring my camera, and they all pose again together for me. That's a fabulous fact. I look at it and think, and think, and think about all those people..."
Walker Evans
Fotolaboratorium Hoogwerff-Eikelenboom in Waddinxveen, eigendom van Kodak, sluit zijn deuren. Doordat veel fotozaken geavanceerde Fuji Frontier Minilabs plaatsen die de meeste foto-opdrachten in perfecte kwaliteit kunnen afwerken, kreeg het fotolab van Kodak steeds minder opdrachten te verwerken. Immers, wie de snelheid en kwaliteit van de fotospeciaalzaak niet kan of wil betalen, kiest voor de drogist of supermarkt die zijn foto's voor een bodemprijs bij CeWe-Color in Duitsland laat afwerken. Zo viel het Kodak-lab tussen wal en schip.
Overigens gaat Kodak gewoon door met haar laboratorium in Oostende, dat voortaan de Nederlandse opdrachten overneemt. Volgens vakbond FNV Kiem is het gezien de wettelijke ontslagtermijnen niet mogelijk om de vestiging in Waddinxveen al half december te sluiten. FNV Kiem vindt dat de directie van Kodak veel te hard van stapel loopt. De bond wil eerst een onderzoek naar alternatieven voor de sluiting.
Een van de Fuji Frontier minilabs, die de meeste fotografische taken prima aankunnen.
Overigens gaat Kodak gewoon door met haar laboratorium in Oostende, dat voortaan de Nederlandse opdrachten overneemt. Volgens vakbond FNV Kiem is het gezien de wettelijke ontslagtermijnen niet mogelijk om de vestiging in Waddinxveen al half december te sluiten. FNV Kiem vindt dat de directie van Kodak veel te hard van stapel loopt. De bond wil eerst een onderzoek naar alternatieven voor de sluiting.

Een van de Fuji Frontier minilabs, die de meeste fotografische taken prima aankunnen.
Zojuist verschenen: Amsterdam, stad van mijn leven van Eddy Posthuma de Boer.
Eddy Posthuma de Boer is vaak en langdurig van huis voor fotoreportages over de hele wereld, om steeds weer terug te keren naar zijn thuishaven Amsterdam. Schoksgewijs neemt hij veranderingen waar in het stadsbeeld van zijn geboortestad, van de vroege jaren vijftig tot op de dag van vandaag.
Zijn spiedende blik richt zich op mensen en kinderen, liefst in de negentiende-eeuwse wijken waar het leven zich op straat afspeelt, op winkels die op het punt staan te verdwijnen, op jazzliefhebbers die in de Lucky Star hun eerste stickie roken. Stuk voor stuk zijn het melancholieke, maar soms ook schrijnende beelden van een levend Amsterdam.
Wildplassen voor de Bijenkorf. foto Eddy Posthuma de Boer

Eddy Posthuma de Boer is vaak en langdurig van huis voor fotoreportages over de hele wereld, om steeds weer terug te keren naar zijn thuishaven Amsterdam. Schoksgewijs neemt hij veranderingen waar in het stadsbeeld van zijn geboortestad, van de vroege jaren vijftig tot op de dag van vandaag.
Zijn spiedende blik richt zich op mensen en kinderen, liefst in de negentiende-eeuwse wijken waar het leven zich op straat afspeelt, op winkels die op het punt staan te verdwijnen, op jazzliefhebbers die in de Lucky Star hun eerste stickie roken. Stuk voor stuk zijn het melancholieke, maar soms ook schrijnende beelden van een levend Amsterdam.

Wildplassen voor de Bijenkorf. foto Eddy Posthuma de Boer
Nieuw in de boekhandel is het verzamelde werk van fotograaf Gilles Bensimon. De Fransman, bekend van zijn foto's voor Elle (en zijn huwelijk met Elle McPherson) heeft zijn keuze gebundeld in het boek Beauty Spirit and Style.
This large format book of photographs of women and men is a tribute to the beauty, spirit and style of the last 40 years by world-renowned photographer Gilles Bensimon. It offers a visual insight into the celebrity world and includes fashion shots and character studies in black and white and colour.

This large format book of photographs of women and men is a tribute to the beauty, spirit and style of the last 40 years by world-renowned photographer Gilles Bensimon. It offers a visual insight into the celebrity world and includes fashion shots and character studies in black and white and colour.
Speciaal voor fotojournalisten en fotoredacteuren organiseert de NVF een vierdaags studie/werkbezoek aan Kopenhagen en Aarhus. Daarbij veel aandacht voor de opleiding aan de Danmarks Journalist Højskole (DJH). Er zijn ontmoetingen met docenten en studenten van de DJH, er worden bezoeken gebracht aan redacties van verschillende kranten en er zijn gesprekken met collega-fotojournalisten en World Press Photo-winnaars Claus Bjørn Larsen, Jan Anders Grarup en Erik Refner (dus niet Erik Heffner zoals de NVF bij herhaling schrijft.)
Many people give up digital photography due to poor image quality.
Bron: BBC World, 21 oktober 2003.
Bron: BBC World, 21 oktober 2003.
maandag, oktober 20, 2003
Susan Ford, de dochter van oud-president Gerald Ford, heeft een roman geschreven over een presidentsdochter die fotojournalistiek studeert. Ook heeft de hoofdpersoon "Eve" uit het boek Double Exposure een verhouding met een Witte-Huisfotograaf.
Niet zo vergezocht als het misschien lijkt: Susan Ford studeerde zelf fotojournalistiek in de tijd dat haar vader president was, en had een verhouding met de toenmalige Witte-Huisfotograaf David Hume Kennerly die haar de fijne kneepjes van het vak bijbracht.
foto Andy Burriss, 20 mei 1975
Links David Hume Kennerly, rechts Susan Ford.
Niet zo vergezocht als het misschien lijkt: Susan Ford studeerde zelf fotojournalistiek in de tijd dat haar vader president was, en had een verhouding met de toenmalige Witte-Huisfotograaf David Hume Kennerly die haar de fijne kneepjes van het vak bijbracht.

foto Andy Burriss, 20 mei 1975
Links David Hume Kennerly, rechts Susan Ford.
Reporters Without Borders protested today at the arrest of Agence France-Presse (AFP) photographer Patrick Baz and a Reuters cameraman while they were covering the aftermath of a 19 October attack on a US army ammunition convoy in Fallujah (50 km west of Baghdad). Iraqi police said they had been ordered by US officials to detain the pair.
"Obstruction of journalists trying to do their job in Iraq is on the rise and must stop," said secretary-general Robert Ménard. "The number of attacks on press freedom there are becoming alarming."
Reporters Without Borders said on 25 September that it was deeply concerned about the threatening and repressive attitude of the country's Governing Council, which two days earlier had issued guidelines for the behaviour of the media.
Bron: RSF.
"Obstruction of journalists trying to do their job in Iraq is on the rise and must stop," said secretary-general Robert Ménard. "The number of attacks on press freedom there are becoming alarming."
Reporters Without Borders said on 25 September that it was deeply concerned about the threatening and repressive attitude of the country's Governing Council, which two days earlier had issued guidelines for the behaviour of the media.
Bron: RSF.
zondag, oktober 19, 2003
Update: Patrick Baz has been transferred to the US army's 82nd Airborne Division base, where he was released more than five hours later.
AFP photographer Patrick Baz and a colleague were detained today by Iraqi police who said they were acting on orders from US military forces. Baz had been photographing a US vehicle that exploded when assailants attacked a convoy apparently transporting weapons and ammunition.
Patrick Baz, on the phone from the Fallujah police station: "Police told us they could not release us until American officers come here. The police officers, who would not reveal their names, explained that the Americans were looking for someone who allegedly filmed the attack that caused the explosion of a vehicle apparently carrying ammunition. We went to the police station after being told the local commander would hold a news conference about the attack. Once they arrived we were informed of our detention."
Bron: AFP.
A US vehicle burning, following an attack in Fallujah. foto Patrick Baz
Patrick Baz, on the phone from the Fallujah police station: "Police told us they could not release us until American officers come here. The police officers, who would not reveal their names, explained that the Americans were looking for someone who allegedly filmed the attack that caused the explosion of a vehicle apparently carrying ammunition. We went to the police station after being told the local commander would hold a news conference about the attack. Once they arrived we were informed of our detention."
Bron: AFP.

A US vehicle burning, following an attack in Fallujah. foto Patrick Baz
Thom kan niet fotograferen, Thom denkt dat Dennis Hopper een interessante documentaire oplevert, Thom publiceert brieven aan Reve die met een hark geschreven zijn. Geen smaak, nooit gehad ook trouwens. Hij is een met de zogeheten Goede Smaak heulende domkop, een ietwat gefrustreerde, een beetje domme en vooral ook burgerlijke praatjesmaker. Een sukkel is een sukkel is een sukkel. Je kan geen ruzie hebben met Thom Hoffman, want wie windt zich op over gebakken lucht?
Theo van Gogh
Theo van Gogh
In de Verenigde Staten is het eerste nummer uitgekomen van Look-Look, een tijdschrift dat zich richt op fotografen van 14 tot 30 jaar. Het magazine, dat opvalt door haar flitsende lay-out, bevat vooral veel straatfotografie (of zoals de makers het noemen "snapshot aesthetic").
Lees meer in de New York Times.
Lees meer in de New York Times.
Britney Spears performed at three different clubs Friday night. Not everybody was basking in the glow of Britney's body, as the pop tart's security goons confiscated cameras and roughed-up photographers to keep pictures of the show from coming to light before they air on MTV.
Photographers on the scene told The Post of mass chaos at ultra-trendy clubs Show, Splash and Avalon, as both MTV security and Britney's personal detail manhandled paparazzi and fans at the unannounced events. "It was way out of control," said one photog. "They went totally overboard."
One photographer called police after being put in a headlock by an MTV security guard. Security also grabbed a point-and-shoot from a female fan, who was later seen crying, according to another photographer.
Bron: New York Post.
Photographers on the scene told The Post of mass chaos at ultra-trendy clubs Show, Splash and Avalon, as both MTV security and Britney's personal detail manhandled paparazzi and fans at the unannounced events. "It was way out of control," said one photog. "They went totally overboard."
One photographer called police after being put in a headlock by an MTV security guard. Security also grabbed a point-and-shoot from a female fan, who was later seen crying, according to another photographer.
Bron: New York Post.